Förbjuda kamphundar?

Igår läste jag en artikel på Aftonbladet.se om att bl.a. pitbull och amstaffer är förbjudna i Danmark. Idag i en artikel står det att många svenskar också vill att denna lag ska gälla i Sverige. Att s.k. kamphundar ska förbjudas.
Jag tycker det är så jävla fel!
Tar man hand om en "kamphund" på det sättet de behöver bli omhändertagna och uppfostrar dem ordentligt anfaller de inte bara sådär huxflux.
Vad är det som är problemet med att förstå? Det är inte bara pitbulls och amstaffer som kan attackera folk, ALLA hundar är benägna till att göra anfall om de inte får den typ av stimulans de behöver! Alla de olika sorterna kan likväl som "kamphundar" bli aggressiva och attackera folk.

Du får den hunden som du uppfostrar den till att bli!

Om vi säger att jag har en schäfer och uppfostrar den till att bli aggressiv och attackera folk, ja då gör den det. Likväl om jag inte ger den den stimulans och träning hunden behöver så utgör den också en fara att göra utlopp för sin energi genom att anfalla. 
Lika dant är det med dessa s.k. "kamphundar". Uppfostrar du däremot dem riktigt, med en fast hand och ger dem den stimulans de behöver kommer du få världens goaste hund.

Jag begriper inte allt detta snack om att kamphundar är så farliga, borde förbjudas osv osv.
Det är inte länge sedan det stod en artikel på Aftonbladet om en ROTWEILER som hade attackerat en liten flicka och vägrat släppa taget om henne. Men rotweilers, de ska inte vara förbjudna i Sverige.
Hm. Jag tycker det luktar jävligt mycket dubbelmoral här i detta landet.

Istället för att förbjuda vissa typer av hundraser (som blir underbara hundar med rätt uppfostrare) tycker jag att vi istället borde förbjuda vissa HUNDÄGARE.
Jag håller med Dogge Doggelito ; Inför istället ett "hundkörkort"

Som jag skrivit innan, blir inte hunden väl omhändertagen blir det ingen trevlig och bra hund, oavsett ras.

Håller ni med? Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar?

Kommentarer
Postat av: lotta

Håller med dig helt och hållet!! Har själv en fransk bulldog och de är ju typ med klassade lite som kamphund bara för att det är en bulldog. Men hon är världens goaset lilla tjej! Så instämmer helt och hållet!

2010-06-06 @ 13:32:50
Postat av: sofie

håller fullständigt med, ofta är det ägaren som egentligen inte ska ha hund isf.. spela roll vilken ras det är. alla hundar från chihuahua till pitbull kan bli felbehandlade så att det går snett. de gör som deras ägare lär dem till att göra.

2010-06-06 @ 15:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0