Käftsmäll efter käftsmäll...

I Tisdags var det ju åter igen dags för ett Växjö-besök. Det var som det befarades ; Ett sår på hornhinnan.
Detta kräver mängder av ögondroppar. En sort - 6 gånger om dagen. En annan sort - 3 gånger om dagen och från och med imorgon 1 gång om dagen. Detta ska vi hålla på med till Tisdag nästa vecka då vi har ett återbesök inbokat.

Det värsta med allt detta är Theia blir panikslagen när man närmar sig ögonen med en dropp-flaska. Hon morrar, hugger i luften, försöker smita iväg och gömma sig, skriker, gnäller och gör allt för att komma loss. Hon har ren och skär panik.
Och när man bokstavligt talat behöver använda fysiskt våld i 45 minuter för att (förhoppningsvis) få i en droppe och se sin hund helt panikslagen, då sprutar tårarna kan jag tala om.
Samtidigt måste det droppas. Görs inte det så kan det gå så illa att ögat måste tas bort.
Jag har ringt och beklagat mig i Växjö och de har försökt komma på så mycket de bara kan. Avledning i alla dess former och jag har försökt, utan resultat. Mat, godis mm får vi ju inte ge henne pga utredningen mot allergi..

Tillslut tipsade mig om ett lugnande medel. Som ska göra dem lugna och harmoniska och göra så att de inte bryr sig och det ska även dämpa panikattackerna.
Jag for iväg och köpte detta och fick i Theia det utan problem. Hjälpte det? Inte det minsta. Hon blir fortfarande lika arg, stressad och panikslagen när det är dags att droppa..

Vad gör man?

Och till råga på allt så verkar det vara något i det allergivänliga fodret vi har för tillfället som Theia inte tål.
Jippiehoo...
Jag tror, och har gjort hela tiden, att det är fisk hon är allergisk mot. Alla våra foder har, mer eller mindre, innehållt olika typer av fisktillsatser (heter det så?). Och det gör även detta fodret.
Så jag håller tummar och tår så hårt jag kan att det är fisk. Eller kyckling.. Något enkelt! Lite tur kan vi väl få ha i all motvind?
Så på Tisdagens återbesök ska vi, återigen, byta foder. Så det blir typ att börja om från scratch...

Ni kan ju bara tänka er vilken kaos det är i tillvaron just nu.
En tossig ett-åring som ska ha ögondroppar flera gånger om dagen. Du kan inte ge henne godis, tuggben, grisöron, NADA pga allergiutredningen. Det går inte att träna med henne vilket resulterar i en ännu mer galen hund som drar som en tosing i kopplet, blir flippad när vi möter andra hundar, springer iväg när hon är lös. Och så vidare, och så vidare...

Ni kanske förstår att man blir väldigt trött på detta?
Att ge upp allt är väldigt frestande. Men ännu kämpar vi på.
Hoppet är det sista som lämnar en väl?

Håll tummarna för oss!
Håll tummarna att ögat blir bra. Att det är en skitbagatell som ex. fisk hon är allergisk mot.
Och att det inte blir mer motgångar nu..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0